Monday, February 2, 2009

Cahaya / Nur / Alam / Tuhan

Melalui pengkajian seorang ilmuan Islam iaitu Abu Ali Hasan Ibn Al-Haitham (965-c.1040) juga dikenali sebagai Alhazen mengasaskan teori umum yang menjelaskan tentang penglihatan. Dengan menggunakan geometri dan anatomi beliau menyatakan bahawa setiap titik pada kawasan yang disinari atau objek/jasad memancarkan sinaran cahaya ke semua arah. Pun begitu cuma satu sinaran dari setiap titik yang mengenai mata pada sudut tepat mampu dilihat. Beliau menganggap bahawa sinaran cahaya ialah arus zarah-zarah seni yang bergerak pada kelajuan terhad.

Teori Alhazen tersebut diperkuatkan lagi oleh Isaac Newton
melaui cadangan dalam bukunya yang bertajuk Hypothesis of Light (1675). Beliau menjelaskan bahwa cahaya adalah terdiri daripada zarah halus (partikel jirim) yang mana memancar pada semua arah dari sumbernya. Teori cahaya ini terusan berovolusi sehingga muncul Teori Kembaran Zarah-Gelombang. Teori ini diterangkan oleh Albert Einstein
pada awal 1900 berdasarkan hasil kerjanya berkenaan kesan fotoelektrik dan juga hasil kajian Planck. Teori di atas adalah hasil daripada penggabungan beberapa teori sebelumnya dimana ia mencadangkan bahawa cahaya adalah zarah dan gelombang.

Memetik dari sumber ilmiah atau eksplorasi sains di atas mendapati bahwa cahaya adalah satu gelombang yang merambat keluar dari sesuatu jasad yang mana kehadirannya dapat dikesan oleh mata seterusnya ditafsirkan oleh otak sebagai penampakan atau penglihatan.
Diperincikan lagi bahwa gelombang adalah satu makhluk yang mempunyai sifat pergerakan (perambatan), panjang atau jarak perambatan yang mewujudkan frekuensi. Sifat kepelbagaian panjang pada gelombang ini telah menghadirkan warna pada tafsiran otak. Ia dimulai dengan warna merah
bagi panjang gelombang terpanjang (frekuensi paling rendah) hingga ke ungu bagi panjang gelombang terpendek (frekuensi paling tinggi). Frekuensi-frekuensi perantaraan pula dilihat sebagai jingga, kuning, hijau, biru dan secara konvensionalnya indigo.

Sebagai contoh kes; gelombang cahaya yang diterima oleh mata dari sekuntum mawar adalah gelombang cahaya yang berjenis panjang maka ditafsirkan oleh otak bahwa mawar bewarna merah dan sebaliknya bunga senduduk memancar gelombang bersifat pendek dan kerana itu pancaindera penglihatan kita menyatakan ia ungu!

Tambahan, frekuensi-frekuensi luar julat penglihatan manusia dikenali sebagai ultraungu
(UV) pada penghujung frekuensi tinggi dan inframerah (IR) pada yang rendah dan manusia tidak dapat melihat IR namun kita dapat mengesannya melalui reseptor-reseptor kulit sebagai haba.

Secara dasarnya maujud alam ini disebabkan adanya CAHAYA dan bermulanya warna hasil dari perambatan gelombang CAHAYA.



:- Fokus-jurus ke paksi matra HAQIQI mazhab keTUHANan -:


Allah (Pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti sebuah lubang yang tak tembus, yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang banyak berkahnya, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat (nya), yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang Dia kehendaki, dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” (An-Nur : 35)

Difantasikan tafsir oleh diri yang kosong...


“Allah (Pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi”
- Bahwa alam ini keseluruhannya adalah cahaya yang berasal dari TUHAN yang mutlak.

“Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang banyak berkahnya, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat (nya, yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api)”
- Bahwa alam ini berasal dari KESEMPURNAAN CAHAYA yang TIDAK BERTEMPAT serta ESA SINARANNYA (yakni tiada bersangkutan).

“Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis),”
- Bahwa isi alam ini terdiri dari semata-mata cahaya. Diri itu cahaya, tubuh itu cahaya, darah itu cahaya, organ itu cahaya, pacaindera itu cahaya, roh itu cahaya dan tiada lain melainkan cahaya.

“Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang Dia kehendaki,”
- Bahwa pengetahuan/ilmu/tafsiran/minda itu hakikatnya adalah cahaya!

“Allah Maha Mengetahui segala sesuatu”
- Dan TUHAN yang mutlak itu jualah yang menyusun keindahan fantasi pengcahayaan ini!




Atau mungkin diperBATU-ASASkan lagi perihal keagungan CAHAYA ini melalui sebuah firman TUHAN dalam sebuah Hadith Qudsi;
“Aku ciptakan ruh Muhammad dari cahaya Zat-Ku”.

Dan diperterangkan oleh Rasullullah S.A.W. dalam hadith baginda;
“Yang pertama diciptakan oleh Allah ialah ruhku. Dan yang pertama diciptakan oleh Allah ialah cahayaku. Dan yang pertama diciptakan oleh Allah ialah qalam. Dan yang pertama diciptakan oleh Allah ialah akal”.




"Maka kamu wahai alam adalah Nur yang datang dari Nur Muhammad yang datang dari Nur Allah yang datang dari ZAT MUTLAK."
JADI, DI MANAKAH DIRI? (yang kau martabatkan!)


Aku pulang pada kalian (yang terbanyak)

4 comments:

  1. تحرير حجّة الشّيخ أبي الحسن الأشعريّ في كون الوجود عين الماهية

    AlHansen atau As syeh Abu Hasan Asaary adalah pengarang kitab KUN ALUJUD AINUN ALMAHIYAH../ KEADAAN/ KEHADHIRAN UJUD ADALAH KENYATAAN ZAT. Dari kitab inlah terbitnya kitab sifat 20.

    ReplyDelete
  2. تحرير حجّة = ?, Mungkin maksudnya pengarang.
    أبي الحسن = Abu Hasan
    الأشعريّ = Asha'ari
    في = Kitab
    كون الوجود عين الماهية = KUN(KEHADIRAN/keADAan) ALUJUD (SANG UJUD) AINUN(KENYATAAN) ALMAHIYAH(SANG ZAT)
    Betul ke TUAN?
    Maaflah, guru saya Kurt Cobain (kafir yang mati dalam kesesatan- membunuh diri).

    Namun, jika ada tafsir kitab di atas dalam Bahasa Melayu mungkin sudi dikongsi? Atau lebih senang jika beritahu di mana boleh didapati akan ia.

    Syukran ya sheikh. Wa caya lu, Bro!

    ReplyDelete
  3. Bagaimana agaknya manusia yang BUTA sejak lahir berkhayalan?

    ReplyDelete
  4. "Bagaimana agaknya manusia yang BUTA sejak lahir berkhayalan?"

    Salam buat Caturist
    Itulah khayalan SEJATI.
    Namun SEJATInya khayalan adalah kehidupan ini.

    ReplyDelete