Monday, September 7, 2009

iqra'


“BACALAH dengan nama Tuhanmu Yang menciptakan.” (Al ’ Alaq: 1)

Sesungguhnya BACALAH dalam ayat di atas membawa makna yang besar dan bukan sekadar maksud yang sempit yakni suruhan membaca Al-quran dimulai dengan lafaz BASMILLAH, ataupun memulakan aktiviti ilmu dengan bacaan BISMILLAH. BACA yang dimaksudkan oleh ayat di atas membawa maksud KAJI, TELITI, AMATI, CARI, HAYATI, KENALI serta FAHAMI. Atau lebih mudah difahami jika diucapkan sebegini, “DEY, BACALAH!“.

Secara dasarnya ayat di atas menyuruh kita mengenali apa itu TUHAN atau memahami Konsep Anutan dan Ketuhanan melalui DIRI yang telah terbina cipta. Ayat ini yang pertama diturunkan kepada Rasulullah jelas membuktikan bahwa pentingnya untuk insan mencari kenal TUHANnya. Malah penekanan pencarian kepada entiti TUHAN ini jua disokong melalui sebuah Hadits Qudsi yang menyebut ;

“Aku ada Kanzun Mahfiyan (yang terpendam dan tertutup). Aku ingin ditemukan dan dikenali. Kuciptakan makhluk agar mereka mengenal-Ku.”

Malah di suatu firman lain jua menyatakan yang bermaksud;
"Awal Agama Itu Mengenal ALLAH " jua membuktikan lagi pentingnya untuk menuntut ilmu mengenal TUHAN.

Pun begitu, penuntutan ilmu ini bukan bermaksud kita hanya perlu mencari ustaz atau kiyai di sekolah-sekolah pondok lastas membuang keperluan kehidupan ketika ini yakni mengetahui sains teknologi yang membawa kemajuan. Pendapat sempit di atas perlu diperbetulkan kerana TUHAN tidak pernah menetap sebarang cabang-cabang ilmu tertentu untuk mencariNya. Justeru, tidak boleh dijumutkan bahwa pencarian KETUHANAN itu terhad kepada ilmu agama sahaja sebaliknya ia juga boleh dilakukan melalui cabang-cabang ilmu yang lain seperti falsafah maupun sains. Bagaimana dan caranya itu yang perlu diteliti lagi. Sedia maklum bahwa TUHAN itu mencakupi dan bukan terkongkong di sesuatu daerah.

Maka, pada diri yang bernafas, perlu kita bertanya. Adakah tuntutan yang turun melalui ayat Al-Quran yang pertama ini telah kita penuhi? Sampai bila kita harus menyembah kepada sesuatu yang tidak dikenali. Perlukah lagi kita panjatkan doa kepada sesuatu yang tidak nyata pada mata zahir maupun mata hati kita?

TUHAN ialah ghaib dan ghaib itu satu dari rukun iman. Yang ghaib itu tidak akan dapat dikesan melalui retina atau apa jua organ biologi. Ghaib perlukan keyakinan dan secara fitrah keyakinan kan longgar sekiranya ia tidak diserta pengalaman, rasa, penampakan yang mewujudkan kepercayaan. Jadi sampai bila kan terusan begini?

Sesungguhnya, penyaksian dalam SYAHADAH, penDIRIan solat bukan sesuatu yang ringkas dan ringan. Pahala dosa bukan untuk dihitung tapi dirasa. Syurga neraka bukan untuk imbuhan tetapi merupakan tahap IMAN insan. Jua memahami teori NAFSIAH TUHAN serta keESAanNya pada dunia yang berbilang ini. Kesemua ini berpangkalkan ilmu keTUHANan.

Oleh yang demikian, BACALAH (cari, teliti, kaji, telaah, fahami serta kenali) akan TUHAN yang menciptakan kamu. Kerna ia akan membuka jawapan kepada persoalan agama yang selama ini kita anuti secara membuta tuli tanpa mengetahui hakikatnya.

Aku pulang pada kalian (yang terbanyak)

Friday, September 4, 2009

puasa


Di tetapkan pada syariat bahwa Ramadhan diwajibkan untuk sekelian umat berpuasa. Puasa yakni menahan lapar dan dahaga pada waktu siang serta tidak melakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa. Pun begitu, jika ditoleh melaui positif sains puasa merupakan langkah merehatkan seketika sistem penghadaman yang mana bermanfaat untuk kesihatan badan.

Ketika menjalani ibadah ini, keseluruhan dituntut untuk sabar, mengurangkan aktiviti yang sia-sia, memperbanyakkan ibadah sunat serta berbuat kebaikan sepanjang masa. Malah sahur dan berbuka jua mewujudkan disiplin pada kehidupan harian selain mengeratkan siraturahim kekeluargaan.

Kelihatan keseluruhan di atas mempamerkan puasa membawa kepada kebahagian lahiriah. Puasa seolah-olah menjadi turning point atau reset kepada kehidupan sepanjang tahun yang sedikit sebanyak telah lari dari landasan betul. Melalui puasa kita belajar menahan sabar yang lebih merupakan cara menangani stress. Berbuka bersama keluarga akan merapatkan seluruh keluarga yang selalunya sebuk dengan aktiviti kehidupan lantas jarang makan bersama. Tarawikh pula lebih mempebetulkan siraturahim yang renggang di kalangan kariah. Ianya yang berbentuk jemaah membolehkan dua muka yang jarang bertemu dapat bersalaman selepas solat. Magiknya puasa.

“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berPUASA sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu berTAQWA” (Al-baqarah, 183)

Jelas puasa membawa kepada kecemerlangan zahir. Namun mungkin boleh kita berbincang bagaimana puasa boleh menjadi jalan kepada keTAQWAan seperti yang diperjelaskan melalui firman di atas? Adakah dengan menahan lapar serta mengerjakan semua rukun puasa kita menjadi orang yang bertaqwa? TAKWA bermaksud memelihara. Tapi apakah yang perlu dipelihara? Atau kita boleh menjawab yang perlu dipelihara ialah amal baik. Tapi masih ramai yang berpuasa tapi masih mendirikan maksiat. Jadi bagaimana sebenarnya?

Puasa pada dasarnya ialah menahan nafsu atau lebih tepat mempertingkatkan nafsu dari satu tahap kepada tahap yang lebih baik. Semua maklum bahwa rukun puasa bertentangan dengan fitrah semulajadi manusia. Nafsu ini lebih ringkas jika dikenali dengan KEHENDAK. Kesimpulan awal dapat dinyatakan bahwa puasa ialah menahan kehendak.

Jika ini titik tolaknya, bagaimana pula kita bisa menahan kehendak dengan memelihara amalan baik. Jelas secara tersuratnya perkara ini amat payah berhubung. Jadi perlu maksud yang lebih mendalam bagi memperihalkan puasa.

Pada peringkat awal tampak puasa adalah aktiviti menahan kehendak. Namun untuk tahap yang berikutnya puasa sebenarnya ialah latihan untuk membuang sepenuhnya sifat kehendak pada diri. Pembuangan ini bermaksud pemulangan. Ke mana pula hendak dipulang?

Melalui Sifat 20 Kehendak ialah Iradat yakni sifat TUHAN. Kita sebagai makhluk adalah tidak layak mengakui bahwa kita yang berkehendak. Mutlak semua gerak adalah diriNYA. Maka sifat kehendak tadi jua adalah mutlak milikNYA. Oleh yang demikian pulangkan sifat Kehendak tadi kepada yang empunya. Bertitik tolak dari sini maka pulangkanlah segala sifat yang terdapat pada tubuh kotor kita kepada yang MUTLAK. Inilah pemulangan sebenar. Pemulangan diri kepada TUHANnya. Inilah yang dikatakan INNALILLAH WAINNA ILAHIROJIUN – DATANG DARI TUHAN KEMBALI KEPADA TUHAN.

"Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (syurga)." (Ali Imran, 14)

Maka TAKWA yang membakwa maksud PELIHARA itu bukan hanya sekadar menjaga amalan baik malah ianya tepat dinyata sebagai MEMELIHARA HAK TUHAN.

Puasa ialah memulangkan KEHENDAK (IRADAT KETUHANAN) kepada TUHAN dan ia membawa kepada keTAQWAan (MEMELIHARA HAK TUHAN).

*Sekadar berkongsi dan selamat menghayati ramadhan, nuzul quran dan malam al-kadar.

Aku pulang pada kalian (yang terbanyak)